2020-09-11

Beatrice Teurneau slutar på Svensk Vindenergi – stannar inom branschen

Beatrice Teurneau, strateg på Svensk Vindenergi, lämnar branschorganisationen i mitten av oktober för att börja i en ny roll på medlemsföretaget Ørsted.

Beatrice Teurneau har varit anställd på Svensk Vindenergi sedan 2017 med ansvar för att bevaka och påverka i frågor huvudsakligen rörande havsbaserad vindkraft, EU-policy samt arbetsmiljö och säkerhet. Nu lämnar hon tjänsten för att börja i en ny roll hos det danska energibolaget Ørsted.

– Sedan jag började arbeta med vindkraft för tio år sedan har kraftslaget etablerat sig som ett av de största i Sverige. God tillgång på närproducerad förnybar el är en säkerhetsfråga och framgångsfaktor för industri och regioner. Det är naturligt för mig att fortsätta fokusera på etableringen av havsbaserad vindkraft som en del i det mognade omställda energisystemet, säger Beatrice Teurneau.

– Det är en kär kollega som väljer att sluta, men jag är mycket glad att Beatrice stannar inom vindkraftsbranschen. Ørsted är ett av våra medlemsföretag och vi kommer fortsätta samarbeta för bättre villkor och förutsättningar för havsbaserat i Sverige, säger Charlotte Unger Larson, VD på Svensk Vindenergi.

I höst väntas bland annat besked i frågan om slopandet av anslutningskostnaden för havsbaserad vindkraft, samt ökad tydlighet vad gäller implementeringen av EU:s reviderade förnybarhetsdirektiv. Det är två besked som förväntas få stor betydelse för vindkraftsindustrin.

–  Fram till att den nya medarbetaren är på plats utökar vi på Svensk Vindenergi samarbetet med våra konsulter. Allt för att inte tappa fart, utan snarare höja tempot ytterligare, säger Charlotte Unger Larson.

Beatrice blir kvar i sin nuvarande tjänst till och med mitten av oktober. VD har initierat en rekryteringsprocess för att hitta en ersättare. Mer information om utlysning av tjänsten kommer på Svensk Vindenergis hemsida inom kort: www.svenskvindenergi.org

__________________

Charlotte Unger Larson, VD, Svensk Vindenergi
E-post: cul@svenskvindenergi.org