2009-06-12

Global vindkraft – på Stockholms centralstation

Årets största informationsinsats om vindkraft arrangeras i Sverige under Global Wind Day 2009 på Stockholms centralstation. Svensk Vindenergi, Svensk Vindkraftförening, Energimyndigheten, o2 Vindel, Bixia (fd Östkraft), LRF och Vattenfall samt Volvo kommer att medverka.

Syftet med Global Wind Day är att uppmärksamma vindkraften inför klimatförhandlingarna i Köpenhamn i december 2009. Vinddagen 2009 anordnas av länder i hela världen, från USA och Kanada i väst till Spanien, Italien och Grekland i syd, och Kina och Indien i öst. Svensk Vindenergi är nationell koordinator i Sverige och samarbetar med den europeiska vindkraftföreningen EWEA.

Svensk Vindenergi och Svensk Vindkraftförening anordnar dessutom andra aktiviteter runtom i Sverige under Vinddagen 2009. Över tjugo platser i landet kommer att öppna vindkraftverk för allmänheten – www.svenskvindenergi.org

• – Matthias Rapp, vd hos Svensk Vindenergi, berättar att det är tredje året i rad som Vinddagen genomförs av EWEA. Förra året deltog 19 europeiska vindkraftföreningar och över 100 organisationer i firandet. I Sverige kommer cirka 20 vindkraftverk att vara öppna för allmänheten. Det är ju ett kvitto på att vindkraft engagerar människor, och i år kommer det förhoppningsvis bli ännu fler som aktiverar sig, inte bara i Sverige utan i hela världen.
  • – Vi välkomnar besökare i alla åldrar till vår utställning för att diskutera vindkraftens för-
    och nackdelar, och få svar på frågor som de funderat på. Vindkraften är fantastisk ur miljösynpunkt, den är helt förnybar och ger inga föroreningar i naturen och bidrar inte negativt till växthuseffekten, säger en mycket entusiastisk Örjan Hedblom, Svensk Vindkraftförening.

En nationell fototävling med fokus på vindkraft startar i samband med Vinddagen 2009, den pågår till och med 15 augusti 2009.

Mer information finns på: www.svenskvindenergi.org/event och www.svensk-vindkraft.org

Broadcast-standard video stödjer detta pressmeddelande, vänligen besök www.thenewsmarket.com/globalwindday
Om du är en första-Temne användare kan du ta en stund att registrera sig. Om du har några frågor, vänligen maila journalisthelp@thenewsmarket.com.