2019-10-23

Norsk Hydro vinnare av Stora Förnybarhetspriset 2019

Stora Förnybarhetspriset tilldelas år 2019 aluminiumföretaget Norsk Hydro, som genom investeringar i förnybar elproduktion är en förebild inom den tunga energiintensiva industrin. Klimatutmärkelsen delas årligen ut av Svensk Vindenergi och kungjordes på VIND-konferensen i Stockholm den 23 oktober.

–  Genom att teckna långsiktiga elavtal (PPA) har Norsk Hydro möjliggjort investeringar på cirka 14 miljarder kronor i svenska vindkraftsprojekt. Projekten kommer tillsammans att leverera nära 4 TWh per år, vilket motsvarar den årliga elproduktionen från en halv kärnkraftsreaktor. Satsningen minskar utsläppen av växthusgaser med omkring 2,4 miljoner ton per år, sade Charlotte Unger Larson, vd på Svensk Vindenergi, vid prisutdelningen.

Stora Förnybarhetspriset tillkännagavs vid VIND-konferensens jubileumsmiddag på Münchenbryggeriet under onsdagskvällen. Tor-Ove Horstad, Senior vice president och Head of Energy Commercial på Norsk Hydro var på plats för att ta emot statyetten som tillverkats i återvunnet glas och som formgivits av konstnären Jonas Torstensson.

–  Potentialen är stor för konkurrenskraftig, trygg och förnybar elförsörjning. Norsk Hydro har både sett möjligheten och gått till handling. Genom att ta ledningen inspirerar de den svenska elintensiva industrin att följa efter, sade Charlotte Unger Larson.

Stora Förnybarhetspriset instiftades 2011 av Svensk Vindenergi i syfte att lyfta fram förebilder inom näringslivet, utanför energibranschen, med insikt om behovet av att använda förnybar el, och näringslivets viktiga roll i omställningen. Tidigare pristagare är bland andra Apple, Google, IKEA, Tesla Motors, Wallenstam och Polarbröd.

Om Norsk Hydro:

Norsk Hydro är ett norskt aluminiumföretag med 35 000 anställda i 40 länder på alla kontinenter. Förutom produktion av primäraluminium, valsade och strängpressade produkter och återvinning utvinner Hydro även bauxit, förädlar aluminiumoxid och genererar energi och är på så sätt det enda heltäckande företaget i den globala aluminiumindustrin.

Om Svensk Vindenergi:

Svensk Vindenergi är branschorganisationen för företag som arbetar med vindkraft och förnybar energi. Vårt övergripande mål är att vindkraften ska ha en bred folklig förankring, vara lönsam, konkurrenskraftig och en del av basen i ett hållbart svenskt energisystem. Besök vår webb: www.svenskvindenergi.org

_________________________________

För mer information, kontakta:

Hanna Magnusson, press & kommunikation, Svensk Vindenergi
E-post: hanna.magnusson@svenskvindenergi.org

Charlotte Unger Larson, vd, Svensk Vindenergi
E-post: charlotte.unger.larson@svenskvindenergi.org

Read the press release in English.

_____________________________________