2021-10-07

Pressinbjudan: Välkommen till VIND 2021!

Välkommen till årets upplaga av VIND – Nordens största årligt återkommande mötesplats för aktörer på vindkraftsmarknaden. Svensk Vindenergi presenterar på konferensen ny statistik över vindkraftens utbyggnad. Industrins elektrifiering och regeringens arbete med energiomställningen är exempel på andra frågor i fokus.

Tid: Den 20 oktober, klockan 09:30-17:00.

Plats: Münchenbryggeriet, Torkel Knutssonsgatan 2, 118 25 Stockholm.

Arrangör: Konferensen arrangeras av Svensk Vindenergi i samarbete med Arise, Axpo, Centrica, Enercon, GE Renewable Energy, Nordex Acciona, OX2, RES – Nordisk Vindkraft, Siemens Gamesa, Vestas och Wpd.

Anmälan: Konferensen är ett hybridevent. Den genomförs live och digitalt. Media deltar utan kostnad antingen på plats eller digitalt. Anmälan görs till ylva.tengblad@svenskvindenergi.org. Vänligen uppge namn och redaktion i din anmälan, samt eventuell allergi om du deltar på plats och önskar äta lunch och fika. Om du endast önskar att delta på delar av programmet, meddela då vilka programpunkter du planerar att delta på.

Ur programmet

Den stora omställningen

LKAB ser att vindkraften kommer spela en avgörande roll för bolagets omställning till fossilfrihet. Samtal med Niklas Johansson, direktör för kommunikation och klimat, LKAB.

Så möter vi klimatmålen med stärkt konkurrenskraft

Det görs allt fler satsningar som förutsätter ökad produktion av el. Näringslivet springer fortare än någonsin, hänger politiken med? Samtal med Per Lyrvall, Sverigechef på Stora Enso, Lars Hjälmered, energitalesperson på Moderaterna och Henrik Henriksson, VD på H2 Green Steel.

Regeringens arbete för att säkra energiomställningen

Vad kan vi förvänta oss framöver från regering och berörda myndigheter för att säkra omställningen? Samtal med energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.

Energi i Europa – skärpta förnybarhetsmål och reviderad lagstiftning

Vindkraften står högt på den politiska agendan i EU. Kommissionen har lagt fram en rad lagförslag för att kunna möta EU:s höjda klimatmål om 55 procents utsläppsminskning till år 2030. Samtal med Jytte Guteland, Europaparlamentariker för Socialdemokraterna, och Malgosia Bartosik, vice ordförande för Wind Europe.

Ny statistik om vindkraftens utbyggnad

Daniel Kulin, strategisk analytiker på Svensk Vindenergi, presenterar ny statistik och prognos om den svenska vindkraftsexpansionen. Hur mycket har investerats hittills i år och vad visar kontrakten om utvecklingen framåt?

Ta del av hela programmet

Ylva Tengblad, projektledare, Svensk Vindenergi

E-post: ylva.tengblad@svenskvindenergi.org