2020-04-03

Svensk Vindenergi värvar strategisk analytiker

Från och med den 1 juni välkomnar Svensk Vindenergi Daniel Kulin till tjänsten som strategisk analytiker med inriktning mot elnät- och elsystemsfrågor. Daniel har mångårig erfarenhet inom energibranschen och kommer senast från PowerCircle där han arbetat som sakkunnig inom e-mobility.

– Vår syn på energi håller på att förändras i grunden och vindkraften spelar en nyckelroll i det nya energisystem som växer fram i Sverige och världen. Jag ser fram emot att få jobba med systemfrågor som främjar framväxten av ett kostnadseffektivt och hållbart energisystem, säger Daniel Kulin.

Daniel är ingenjör och ekonom från Umeå universitet. Framtidsfrågorna följer som en röd tråd genom Daniels karriär. Senast kommer han från intresseorganisationen PowerCircle där han arbetat som sakkunnig inom e-mobility. Daniel också varit projektledare inom ett av världens största vindkraftsprojekt, Markbygden utanför Piteå. Nu längtar han tillbaka till vindkraftbranschen.

– Skiftet som vi är på väg in i är större än när Sverige elektrifierades på -70 och -80 talet. Vindkraften är det kraftslag som har störst potential att möta kraven på hållbarhet och investeringstakt. Dels gäller det elektrifiering av industrier, städer och transporter där vi ska se till att AB Sverige blir den stora vinnaren. Dels gäller det ny infrastruktur för att överföra och lagra energi såsom vätgasanläggningar och starkare elnät, säger Daniel Kulin.

Daniel har även erfarenhet av strategiskt policyarbete genom sin tidigare anställning vid Energimyndigheten där han arbetade med att ta fram investeringsbidrag för solceller och batterilager, samt att beskriva investerarmarknaden för sol, vind och batterilager för att förbättra prognosmodeller.

–  Vi är väldigt glada att få välkomna Daniel till Svensk Vindenergis kansli. Framöver kommer vi fortsatt fokusera på hur vindkraften kan växa genom att undanröja flaskhalsar och underlätta integrering av vindkraft i elsystemet, genom till exempel nya systemtjänster anpassade för vindkraft. Här kommer Daniel spela en viktig roll i att flytta fram vår position ytterligare, säger Charlotte Unger Larson, vd för Svensk Vindenergi.

Se pressmeddelandet som pdf.

___________

Kontakt: